ازياء - فساتين سهرة و مكياج و طبخ

ازياء - فساتين سهرة و مكياج و طبخ (https://fashion.azyya.com/index.php)
-   المواضيع المتشابهة للاقسام العامة (https://fashion.azyya.com/17)
-   -   لعبه خطيره مين يقدر عليها؟!!!! (https://fashion.azyya.com/144165.html)

عاشقة سنة رسول الله 06-11-2010 10:23 PM

رد: لعبه خطيره مين يقدر عليها؟!!!!

[size=4]
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بحر المحيط (المشاركة 2150731)
اما انا زوجي طيوب وحنون ولاكن الحلو مايكمل
مشكلتوة انو مايحد موقفوة اليوم يقول كلام مايبغاني اسويه وبعدين ان مرت الايام وسمعت كلامه
هو يرجع ويقلي عادي ان سويتيه بكل بساطه ولا كائن شي حصل من قبل
فاتخبط كثير معاه ولا احس بالامان
[/ودايما كلامه متقلب
مايحد ايش يبغاءsize]

هذا دليل على طيبة قلب زوجك
اعتقد ان الحل بيدك انتى مادمتى عرفتى طبيعة زوجك وانه من النوع المتردد شوية
فما عليكى الا ان تحاولى تتخيرى الوقت والمناسبة الملائمة للتفاهم معه ومناقشة كافة الاقتراحات والحلول لتصلا معا لحل يرضى الجميع وان كان مصمم على راى وانتى شايفة انه خطأ فمع النقاش وبالهدوء ممكن يغير رأيه فنوعية زوجك على ما اعتقد ليس من الازواج المتمسكين برأيهم والسلام فهو من النوع الذى يحب ان يشعر بان رايه يحترم وانه صاحب الكلمة فى بيته وهذا يعتمد على ذكائك انتى فى انك تصلى معه لحل يلائمكما معا فيتخذ القرار المناسب وتشعريه بان القرار نابع منه هو وليس منك
اتمنى اكون افدتك وساعدتك ودعواتى لكى بالخير

صمتي حكاية 06-12-2010 01:24 AM

انا بصراحة

مشكلتي

زوجي مايصلي

وش اسوي؟؟؟

همس مشاعر 06-12-2010 01:37 AM

انا يا عسل مو متزوجة

عاشقة سنة رسول الله 06-12-2010 03:39 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة صمتي حكاية (المشاركة 2152249)
انا بصراحة

مشكلتي

زوجي مايصلي

وش اسوي؟؟؟

ربنا يهديه يارب
عليكى بالدعاء المستمر له بالهدى
وحاولى ان تكونى قدوة له بالالتزام بالصلاة وممكن تطلبى منه بنوع من الود ان يتوضأ وتصليا معا وبعد ان تنتهيا معا من الصلاة قومى بالدعاء له ولبيتك بالخير
وممكن تهديه مجموعة من الشرائط او السى ديهات بسيارته عن الصلاة وتاركها بس بشكل غير متكلف حتى لا يغضب ويعند معاكى
وممكن تتعمدى ربط الصلاة فى ذهنه بشئ بيحبه مثل مثلا ..علاقتك به فاهمانى طبعا بمعنى ان تطلبى منه ان تصليا معا قبلها ركعتين طلبا للبركة من الله سبحانه وتعالى
ومرة فى مرة راح يحب الصلاة ويتعلق قلبه بها
وعلى فكرة فى موضوع حلو لاغلى حبيبة ستجديه فى الموضوعات المثبته بالقسم اعتقد راح يساعدك كتير
رابطه هو
https://fashion.azyya.com/139275.html
ربنا يصلح احوالنا واحوالك يا رب

*ربروبة* 06-12-2010 04:34 AM

اخت صمتي حكاية
مالك غير الدعاء و الدعاء
و لاتنسي
"لا تهدي من أحبت ان الله يهدي من يشاء"
و عن تجربة ,,دائما إروي له قصص عن الصلاة و الصحابة
الله يهديه و يهدينا و امة محمد اجمعين يا رب

*ربروبة* 06-12-2010 04:35 AM

مشكلة زوجي انو بيحب الكمبيوتر و الالعاب كتير

عاشقة سنة رسول الله 06-12-2010 01:00 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ربروبة (المشاركة 2152587)

مستحيل ان تبعديه عن الكمبيوتر لانه اصبح لغة العصر
بس الى ممكن هو انك تحاولى تحولى اهتماماته فى الكمبيوتر الى اشياء اخرى غير الالعاب
يعنى ما فيش مانع العب معاك دور فيفا ولا زوما بس تعالى مع بعض نحفظ قرآن فى احد المواقع المخصة لكدة او تعالى اوريك موقع حلو لتعليم اللغات او تعالى اقرا موضوع عجبنى فى منتدى ازياء
وشوية بشوية راح تتنوع اهتماماته بالكمبيوتر بس الاول شاركيه اهتماماته علشان يتقبل مشاركتك اهتماماتك وحاولى تنوعى فى الاسلوب مرة بالمزاح مرة بالمسابقة وهكذا
ولا تجعلى الكمبيوتر طبعا يلهيكما عن عبادة الله وذكره بس هى الفكرة انك تستخدميه كمدخل لمشاركته اهتماماته ليتقبل كما قلت لك ان يشارك اهتماماتك
يا رب اكون قدرت اساعدك برأى متواضع
ونتظر من الاخوات المشاركة فى الاراء لنستفيد جميعا
بس فين رونيوم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟:083:

mmw 06-12-2010 02:07 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ربروبة (المشاركة 2152587)

اختي الغالية
انا زوجي مدمن كومبيوتر وانترنت ولكني من بداية زواجنا وانا اقولة دائما وانصحه انه في اشياء وايد حلوة ممكن نسويها مع بعض غير الجلوس عالنت كان مايحب الطلعة وايد لكن مع اصراري الدئم صار دائما يحب الخروج وتغيير الجو وطبعا مالح عليه فاي وقت لدرجة اني اكون مزعجة ولكن دائما اختار الوقت الملائم للنقاش
وبقولش بصراحة احسن وقت تناقشي فيه زوجك وبيسمعك بدون زعل وبتفاهم هو وقت ماقبل العلاقة
لانه يكون رايق وفرحان ويحاول يرضيك باي طريقة
والسموحة اذا قلت شي محرج :0154:

رونيوم 06-12-2010 05:06 PM

والله انا سعيده جدا بتفاعلكم مع بعض وخصوصا (عاشقه سنه رسول الله) ربنا يقويكى ونا نفسى انصحكم بس لما الاقى حد عنده خبره وحكمه بترك له النصيحه لأنى بهتم بمشاكل الناس وأنا لسه حديثه الزواج خبرتى قليله بس انشاء الله أخواتنا فالمنتدى معانا وجمبنا وقت الشده احنا العرب ايد واحده وطن واحد ربنا يقوينا على اعدائنا

*ربروبة* 06-12-2010 07:40 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عاشقة سنة رسول الله (المشاركة 2153269)
مستحيل ان تبعديه عن الكمبيوتر لانه اصبح لغة العصر
بس الى ممكن هو انك تحاولى تحولى اهتماماته فى الكمبيوتر الى اشياء اخرى غير الالعاب
يعنى ما فيش مانع العب معاك دور فيفا ولا زوما بس تعالى مع بعض نحفظ قرآن فى احد المواقع المخصة لكدة او تعالى اوريك موقع حلو لتعليم اللغات او تعالى اقرا موضوع عجبنى فى منتدى ازياء
وشوية بشوية راح تتنوع اهتماماته بالكمبيوتر بس الاول شاركيه اهتماماته علشان يتقبل مشاركتك اهتماماتك وحاولى تنوعى فى الاسلوب مرة بالمزاح مرة بالمسابقة وهكذا
ولا تجعلى الكمبيوتر طبعا يلهيكما عن عبادة الله وذكره بس هى الفكرة انك تستخدميه كمدخل لمشاركته اهتماماته ليتقبل كما قلت لك ان يشارك اهتماماتك
يا رب اكون قدرت اساعدك برأى متواضع
ونتظر من الاخوات المشاركة فى الاراء لنستفيد جميعا
بس فين رونيوم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟:083:

مشكورة على هذا الرأي الرائع
و انا فعلا هيك بعمل
بقول تعى شوف هالموضوع الحلو
تعى أحكيلك النكت الحلوة
بس بيجي دقيقة و بيكون جسمو عبيحكو بدو يرجع يلعب ههههههه
مشكورة على النصيحة يا غالية

*ربروبة* 06-12-2010 07:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mmw (المشاركة 2153485)
اختي الغالية
انا زوجي مدمن كومبيوتر وانترنت ولكني من بداية زواجنا وانا اقولة دائما وانصحه انه في اشياء وايد حلوة ممكن نسويها مع بعض غير الجلوس عالنت كان مايحب الطلعة وايد لكن مع اصراري الدئم صار دائما يحب الخروج وتغيير الجو وطبعا مالح عليه فاي وقت لدرجة اني اكون مزعجة ولكن دائما اختار الوقت الملائم للنقاش
وبقولش بصراحة احسن وقت تناقشي فيه زوجك وبيسمعك بدون زعل وبتفاهم هو وقت ماقبل العلاقة
لانه يكون رايق وفرحان ويحاول يرضيك باي طريقة
والسموحة اذا قلت شي محرج :0154:

كلامك صح مية بالمية
انا كمان كان زوجي قبل الزواج ما يحب يروح اي اي مكان
بس حطيه اربع و عشرين ساعة على الكمبيوتر
بس ي هلق الحمدلله كتير تغير و صار يروح معي و يجي
مشكورة يا قمر على النصيحة:0154:

ام رعد@ 06-13-2010 12:08 AM

انا مشكلة زوجي دايما وهو زعلان وانا طفشت ونا اراضية يعني يزعل على اشياء تافهة على طول ممكن يقعد

اسبوع وحنا مقاطعين بعض بالرغم ان سنة كبير وعاقل

والله احترت وش اسوي مليت من الحياة

عاشقة سنة رسول الله 06-13-2010 12:41 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام رعد@ (المشاركة 2155309)
انا مشكلة زوجي دايما وهو زعلان وانا طفشت ونا اراضية يعني يزعل على اشياء تافهة على طول ممكن يقعد

اسبوع وحنا مقاطعين بعض بالرغم ان سنة كبير وعاقل

والله احترت وش اسوي مليت من الحياة

مشكلتك حبيبتى صعبة الحقيقة
بس حابة اقول لك شئ...ضعى كل تركيزك فى ان تعيشى سعيدة فالحياة قصيرة
ان غضب لا تحاولى ان تردى عليه وان قاطعك حاولى تدليه وتبدئى معه بالكلام والوصال
وان استمر على حاله فلا تزعلى اتركيه حتى يعود مرة اخرى لطبيعته
عامليه كطفل كبير ودايما كلميه عن انك تحبيه وان لحظات خصامكم تمر عليكى ثقيلة وصعبة
دليه دلعيه حايليه
بس لا تحاولى ان تصل الامور بينكم الى الخصام فاهمانى
وختى لو حصل فحاولى معه بالين والابتسامة الحلوة
بس اقول لك ايه؟؟؟ الله يعينك:0153:

الماسه 06-13-2010 02:11 AM

انا مشكلتي مع زوجي الدخان نفسي انة يقطعة بس سويت كل الطرق ولا فية فايدة بالعكس يتعلق فية اكثر وياليت الاقي الحل

عاشقة سنة رسول الله 06-13-2010 03:05 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الماسه (المشاركة 2155634)
انا مشكلتي مع زوجي الدخان نفسي انة يقطعة بس سويت كل الطرق ولا فية فايدة بالعكس يتعلق فية اكثر وياليت الاقي الحل

والله حبيتى مشكلتك هى مشكلة كتير من الزوجات
الله يهدى عباده يارب
اولا وقبل اى شئ عليكى بالدعاء والجوء الى الله ليكون معك سندا فى مهمتك
بصى يا ستى اقولك على حاجة اولا لازم تعرفى ان مشكلة التدخين دى مش ممكن راح تحليها بين يوم وليلة ابدا لانها بتاخد وقت شوية ويمكن وقت كتير بس الاستعانة بالله راح تساعدك فى احراز نتائج بامر الله
اولا ضعى لنفسك خطة واولها ان تكونى واقعية مع نفسك يعنى انك ما راح تحصلى نتائج سريعة ولا نتائج بنسبة 100%مرة واحدة يعنى ايه؟؟؟
يعنى لو نجحتى انه يقل السجائر من مثلا 10 فى اليوم الى 9 فانتى احرزتى تقدم والخطوة التانية تكون من 9 الى 8 وهكذا
حاولى تشغليه عنها باى طريقة باى مسليات اخرى
حاولى ان تكلميه بنعومة وطبعا اختارى الوقت المناسب للكلام الناعم دة وتعرفيه انك بتخافى عليه وانه بكل سجارة بيشربها بيبعد عنك خطوة وبيخسر لحظة حلوة من عمره كانت ممكن تكون من نصيبكم مع بعض
حاولى ان تربطى علاقتك الخاصة به بموضوع السجاير دة يعنى مثلا انه لو امتنع النهاردة عن التدخين او على الاقل قل منها راح يكون هناك مفاجأة بانتظاره ((وانتى فاهمانى طبعا))
اشغليه عنها باى طريقة
حاولى ان تجعلى هناك ترابط فى عقله بين امتناعه عنها وبين شئ حلو بيحبه جددى نوعى فى الافكار
اسفة للاطلة واسفة لو تكلمت بشكل فيه شوية صراحة
الله يوفقك يا رب:11_1_122[1]:

رونيوم 06-13-2010 10:50 AM

والله ياماسه مشكلتك نفس مشكله صديقه مقربه مني وطبعا نصائح عاشقه سنه رسول الله جيده جدا ومشكوره عليها بس حبيت أأكد عليكى حاجه الراجل لما يلاقى مراته بتحاول تمنعه من حاجه بيحبها بيزيد اصرار وعند عشان يثبت لنفسه انه راجل ومش من الرجاله الى تنصاع وراء أوامر زوجته
وبالعكس عشان تبقى عارفه بيلاقى لذه ومتعه فعنده
حاولى بذكائك وحيلتك كأنثى أنك تدفعيه دفع لمحاربه التدخين بدون ما يشعر ان ده بسبب رغبتك أو أمر منك ربنا معاكى ويقويكى

عاشقة سنة رسول الله 06-13-2010 07:58 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رونيوم (المشاركة 2156079)
والله ياماسه مشكلتك نفس مشكله صديقه مقربه مني وطبعا نصائح عاشقه سنه رسول الله جيده جدا ومشكوره عليها بس حبيت أأكد عليكى حاجه الراجل لما يلاقى مراته بتحاول تمنعه من حاجه بيحبها بيزيد اصرار وعند عشان يثبت لنفسه انه راجل ومش من الرجاله الى تنصاع وراء أوامر زوجته
حاولى بذكائك وحيلتك كأنثى أنك تدفعيه دفع لمحاربه التدخين بدون ما يشعر ان ده بسبب رغبتك أو أمر منك ربنا معاكى ويقويكى

كلامك صح يا رونيوم الرجالة مش بتحب الزن على الودان وفعلا الست لازم تكون ذكية تعمل الى هى عاوزاه من غير ما تحس جوزها انها بتأمره يعنى تتعامل بمكر النساء بحيث تخلى قراره نابع من نفسه
نورتى يا رونيوم موضوعك ما تغيبيش بقا يا قمر هههههه

ام رعد@ 06-13-2010 08:21 PM

مشكورة اختي الله يجزاك خير على كلامك ونصائحك الحلوة

بس زوجي من نوع العنيد وانا عنيدةاكثر منة ودايما انا الغلطانة على قولتة واعتذر بس هو عمرة ما اعتذر

لي لانة يقول انا ما اغلط عشان اعتذر ...........نفسي واتمني يعتذر لي عشان احس بالشعور الجميل الي

يحسون فية باقي الحريم ..........مع انة والله يغلط بس ما يحس بغلطةمدري لية؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ادعوا لي بالذرية الصالحة ويهدي زوجي امين يارب

عاشقة سنة رسول الله 06-13-2010 08:30 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ام رعد@ (المشاركة 2158047)

بس زوجي من نوع العنيد وانا عنيدةاكثر منة ودايما انا الغلطانة على قولتة واعتذر بس هو عمرة ما اعتذر

لي لانة يقول انا ما اغلط عشان اعتذر ...........نفسي واتمني يعتذر لي عشان احس بالشعور الجميل الي

يحسون فية باقي الحريم ..........مع انة والله يغلط بس ما يحس بغلطةمدري لية؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

يا رب يرزقك بالذرية الصالحة يا رب عاجلا غير آجلا:15_5_12[1]:
ويهدى زوجك يا رب:0153:
ويسخره لك ويسخرك له
الصبر يا اختى على الزوج له اجر ان شاء الله
وصدقينى ما فى مشكلة ما لها حل وصدقينى ايضا زوجك افضل من ازواج كثيرين
الحمد لله الذى لا يحمد على مكروه سواه
كلنا نعانى ولكن ...الحمد لله

*ربروبة* 06-13-2010 08:49 PM

اقتباس:

الله يرزقك و يرزقني و يرزق كل مين بدها بالذرية الصالحة يا رب
اختي ام رعد كتير قليل نوع من الرجال يلي بيعتذر
يعني نادرا
و اغلب الرجال ما بتعترف بغلطها
و تذكري دائما حديث الرسول صلى الله عليه و سلم و الذي أوصانا بإرضاء الزوج
قبل النوم و حتى لو هو غلطان
فان ارجنا عندها عند الله كبير ان شاء الله تعالى
و يمكن يكون بيحس بيغلطو بس كل الرجال صدقيني ما بيحبو يعترفو بأي غلط
موفقة

mmw 06-13-2010 10:22 PM

اقتباس:

الله يرزقك الذرية الصالحة ويهنيكي مع زوجك:11_1_122[1]:

سارة احمد صالح 06-14-2010 03:17 AM

يسلموا حبيبتي علي الموضوع الجميل
أنا بقي مشكلتي هي جوزي مسرف جداجدا جداً وما ليعمل ابدا حساب للظروف ولا الغد اهم شي عنده انه. يعيش اليوم. بسعادة بس وحاولت معاه كتير جداً أنا بيفرلي يعني انت الي مدبره أوي صحيح أنا مسرفة بس مش زيه اعمل إيه

عاشقة سنة رسول الله 06-14-2010 09:19 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سارة احمد صالح (المشاركة 2159446)
أنا بقي مشكلتي هي جوزي مسرف جداجدا جداً وما ليعمل ابدا حساب للظروف ولا الغد اهم شي عنده انه. يعيش اليوم. بسعادة بس وحاولت معاه كتير جداً أنا بيفرلي يعني انت الي مدبره أوي صحيح أنا مسرفة بس مش زيه اعمل إيه

بصى يا ساسو
اولا احمدى ربنا على ان جوزك مش بخيل والا كانت بقت مصيبة بجد
اما حكاية انه مسرف دى فممكن مع الوقت تتعدل شوية
حاولى تكونى انتى وزيرة مالية البيت بالاتفاق بينكم يعنى ايه؟؟
اتفقى معاه انك انتى الى تتولى الصرف على البيت ويكون مصروف البيت معاكى انتى وحاولى تقتصدى شوية وتفاجئيه بانك اشتريتى حاجة جديدة مثلا من الفلوس الى بتحوشيها دى
ومرة فى مرة راح يفهم ان الادخار مطلوب وشئ جميل
وكمان ممكن يا ستى انك تتفقى معاه بهدوء كدة انكم تجنبوا مبلغ شهرى للطوارئ يعنى مبلغ تجنبوه ولا تنفقوه ودة يكون مخص لاى شئ طارئ وان شاء الله يكون شئ حلو يا رب دايما
اصلا انتى لساكى حديثة بالزواج العمر الطويل لكى وامامك ولا تيأسى
ربنا يبارك لك فى زوجك ويسخره لك ويسخرك له
تقبلى رأى المتواضع يا ساسو:0153:

رونيوم 06-14-2010 12:28 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عاشقة سنة رسول الله (المشاركة 2157936)
كلامك صح يا رونيوم الرجالة مش بتحب الزن على الودان وفعلا الست لازم تكون ذكية تعمل الى هى عاوزاه من غير ما تحس جوزها انها بتأمره يعنى تتعامل بمكر النساء بحيث تخلى قراره نابع من نفسه
نورتى يا رونيوم موضوعك ما تغيبيش بقا يا قمر هههههه

أسفه والله يغاليه كنت مشغوله فالبيت اليومين دول انشاء الله ربنا يقدرنى وتابعكم ورد على استفسارات الاخوات ربنا يعين كل واحده على جوزها ويهديه امين يارب العالمين:0153:

رونيوم 06-14-2010 12:39 PM

مشكلتك يأم رعد مشكله رجاله كتيره منهم بيحس بغلطه بس بيكابر عشان فاعتقاده ان ده ضعف من الراجل انو يعتذر بس بيبان عليه انو مخبى اسفه وبيتعامل كانو مش غلطان لو جوزك من النوع ده متحاوليش تقوليلو انت غلطان وتقنبيه لانو حيزيد عند والمشكله تكبر ,بس الصح ان انتى الى تصالحيه وفنفس الوقت تحسيه انك زعلانه منه لان الغلط من عنده اعتذاره حيكون تصرف مش كلمه اسف . وان كان زوجك من الى بيغلطو ومش حسين يبقى الله يعينك وتحاولى بشويه صبر تبصريه بغلطه بس برضه بشكل غير مباشر يعنى مثلا تحكى قصه فلانه جوزها اتصرف معاها كذا, لما حيسمع منك حيحكم عالشخص بانو غلطان وبكده شويه شويه يحاسب نفسه ويشوفها على حقيقتها بالتوفيق

رونيوم 06-14-2010 12:50 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سارة احمد صالح (المشاركة 2159446)

حبيبتى مشكلتك دى اسهل مشكله ممكن تقابل زوجه مع زوجها احمدى ربنا انو مش بخيل ورأى حبيبتى عاشقه سنه رسول الله موفق احب اضيف عليه ان لو حسيتى بفشل محاولاتك معاه ممكن بكل بساطه تطلبى منه فلوس لأى سبب وتحوشيها بدون علمه بس بشرط انها تكون بنيه الطوارء ومتصرفيش منها على كيفك لانها بتكون امانه تسألى عنها يوم القيامه(اسألى شيخ فالنقطه دى أفضل) وبعد متحوشى مبلغ كويس وفيه ظروف ومحتاجين تجيبو عربيه..... تشترو ملابس....عندكو مناسبه وعايزين هديه كده يعنى الفلوس تسد وجوزك يفرح بيكى وبعد كده حيسبلك الميزانيه بمحض ارادته بالتوفيق

الزهره البريه 06-15-2010 12:14 AM

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
والله انا عجبنى الموضوع جدا جدا
وكل المشاركات ممتازه جدا و برافو ليكى * رنيوم *
على الموضوع الاكثر من رائع وفيه فعلا حل للمشاكل المتعدد الى موجوده للستا المتزوجين

بس انا ليا رأى الى مش متزوجين اوالارامل الى بالمنتدى ممكن يقولو رأيهم بالحلول مش لازم يقولو مشكله او عيب زوج وبرضه اهى فايده والكل يشارك ويستفيد وانا اسفه لو رأى غلس انا ممكن اسحبه

والف مليون شكر ل *عاشقه سنه رسول الله *

وكان الله بعونك ورزقك الهدايه لاولادك وهداهم لما يحبه الله ورسوله وهنأك بزوجك المصون وزادك تقوى واحسان

انا عارفه انى طولت بس انا هلتزم بالقوانين هقول رأى فى حل المشكله وهطرح عيب زوجى ومنتظره الرد من الى بعدى
طبعا رأى عاشقه سنه رسول الله و رنيوم ممتاز جدا

و انا ليا حل ممتاز قوى قوى وينفع انتى ممكن تقولى لزوجك انك حابه تعملى رحله معاه تجديد شهر العسل مثلا او تغير وطبعا لازم يكون معاكم اموال للصرف والاقامه وانك نفسك فى كده جدا بس بطريقه لذيذه وتكونى هاديه ولابسه لذيذ

وطبعا يا حبيبى احنا مش بنعمل حساب الظروف بس لو قدر يدبر مبلغ الرحله وانتى فى الرحله تقنعيه بعد مايشوف حلاوه الرحله وانها تستاهل كده ان كل شهر او اسبوع تحوشوا مبلغلظروف دى وانت بقى شوفت بنفسك الرحله جميله ياريت نكررها كل سنه والكلام الجميل ده وهتلاقيه مع الوقت اصبح معتدل فى الاسراف بس متزعليش لو بقى بخيل هههههههههههههههههههههههههههههه
:11_1_120[1]:

انا بقى مشكلتى ان زوجى شكاك جدا وكان فى الاول كده قبل ماتجوزه بس قلت لما نتجوز وهو يلاقينى كويسه هينسى الشك بس بعد الزواج اكتشفت ان ده داء فى العيله بتاعته كلها وانا تعبت جدا واعصابى تعبت جدا لدرجه انى حاولت انتحر كتير لانه كمان بيشك فى اخواتى لو خرجت معاهم الدتى ولا حتى اى حد بيجيلى مهما كان وبيسأل ابنى لما نروح عملتو ايه انهرده وكده ويقعد يقره وابنى انا حاولت معاه يبطل الطبع ده بس اظاهر انه هبيقى وراثه هههههههههههههههههههه وكتير بلاقيه بيفتش ورايا فى متعلقاتى الشخصيه وباقى العيوب لاداعى لذكرها لانها تصبي بالاحباط بس الشك هو اكثر عيوبه الى تعبانى نفسيا واشكركم واسفه جدا جدا جدا عالاطاله :sdgsdgh:

ام رعد@ 06-15-2010 03:19 AM

عاشقة سنة رسول الله .........والله كلامك ريحني كثير الله يجزاك الجنة يارب

والله صابرة عشان احبة وهو يحبني بس عنيد ويزعل بسرعة حتي اهلة عارفين هالشي

الله يعطيني الصبر ويرزقني الذرية امين يارب

الله يوفقك ويسعدك يارب

دمتي بحفظ الرحمن

ام رعد@ 06-15-2010 03:28 AM

اختي ربروبة الله يجزاك الف خير على كلامك العذب

الله يرزقك ويرزقني ويرزق كل محرومة الذرية الصالحة امين يارب

الحمد لله على كل شي ولنا الاجر والثواب

الله يسعدك يارب

دمت بود

ام رعد@ 06-15-2010 03:34 AM

اختي mmw مشكور على مرورك العطر

ويهنيك ويسعدك يارب

دمت بود

ام رعد@ 06-15-2010 03:42 AM

رونيوم

مشكورة على كلامك الواقعي وفعلا الي حاصل

الله يجزاك الجنة يارب

دمت بود

miss 2007 06-15-2010 04:28 AM

تسلمي رنيوم على موضوعك الحلو
وجزاك الله خير ياعاشقة سنة رسول الله على الردود الرائعه
انا مخطوبه ومشكلة خطيبي انه يزعل من غير سبب واحيانا يتذكر شي زعله مني زمان ويسوي مشكله عليه غير كده مزاجي شويه رايق وشويه زعلان
وفي شي كمان عنيد

الماسه 06-15-2010 09:23 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عاشقة سنة رسول الله (المشاركة 2155722)
والله حبيتى مشكلتك هى مشكلة كتير من الزوجات
الله يهدى عباده يارب
اولا وقبل اى شئ عليكى بالدعاء والجوء الى الله ليكون معك سندا فى مهمتك
بصى يا ستى اقولك على حاجة اولا لازم تعرفى ان مشكلة التدخين دى مش ممكن راح تحليها بين يوم وليلة ابدا لانها بتاخد وقت شوية ويمكن وقت كتير بس الاستعانة بالله راح تساعدك فى احراز نتائج بامر الله
اولا ضعى لنفسك خطة واولها ان تكونى واقعية مع نفسك يعنى انك ما راح تحصلى نتائج سريعة ولا نتائج بنسبة 100%مرة واحدة يعنى ايه؟؟؟
يعنى لو نجحتى انه يقل السجائر من مثلا 10 فى اليوم الى 9 فانتى احرزتى تقدم والخطوة التانية تكون من 9 الى 8 وهكذا
حاولى تشغليه عنها باى طريقة باى مسليات اخرى
حاولى ان تكلميه بنعومة وطبعا اختارى الوقت المناسب للكلام الناعم دة وتعرفيه انك بتخافى عليه وانه بكل سجارة بيشربها بيبعد عنك خطوة وبيخسر لحظة حلوة من عمره كانت ممكن تكون من نصيبكم مع بعض
حاولى ان تربطى علاقتك الخاصة به بموضوع السجاير دة يعنى مثلا انه لو امتنع النهاردة عن التدخين او على الاقل قل منها راح يكون هناك مفاجأة بانتظاره ((وانتى فاهمانى طبعا))
اشغليه عنها باى طريقة
حاولى ان تجعلى هناك ترابط فى عقله بين امتناعه عنها وبين شئ حلو بيحبه جددى نوعى فى الافكار
اسفة للاطلة واسفة لو تكلمت بشكل فيه شوية صراحة
الله يوفقك يا رب:11_1_122[1]:

جزاك الله كل خير على كل كلمة كتبتيها والله كفيتي وفيتي والله يجعلة في ميزان حسناتك
والله يقدرني على ذالك

الماسه 06-15-2010 09:25 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رونيوم (المشاركة 2156079)

جزاك الله الف خير حبيبتي على النصيحة الحلوة
والله يقدرني ويعيني

عاشقة سنة رسول الله 06-15-2010 05:13 PM

اختى فى الله ...
الزهرة البرية
الله يعينك يا قلبى
بس حاقولك حاجة :frasha12:

داء الشك دة علاجه 3 حاجات..اولا ان تتلاشى اى شئ ممكن يجعله يشك فيكى من الاساس يعنى اقفلى الباب الى يجى لك منه الريح فاهمانى
الحاجة التانية انك تطنشى يعنى تعملى نفسك مش واخدة بالك خالص علشان ما تحرقيش دمك
الحاجة التالتة انك تحاولى تبنى جسور الثقة بينك وبين جوزك حاولى تتكلمى معاه فى النقطة دى بصراحة طبعا هو حينكر ويقول لك لا ابدا يا حبيبتى انا لو مش واثق فيكى ما كنت اتجوزتك دة انا باغير عليكى بس
فلو قال كدة لا تجادليه وتقبلى كلامه وكبرى دماغك وقوليله انا باموت فيك لو الرجالة كلها فى كفة وانت فى كفة اكيد حاختارك كلمتين من دول يعنى مش حتغلبى هههههه
بصراحة ربنا يعينك بس الاهم عندى بقا حكاية ان ابنك يبقا جاسوس مزدوج دى
احذرى على الولد انه يكبر فى جو زى دة لانه كدة بيكتسب سلوكيات غير صحية وكمان راح تبلى به زوجة فى المستقبل راح تدعيلك دعا هههههه
ربنا يهدى لك زوجك يا رب ويسخره لك ويسخرك له
ويبارك لك فى ذريتك ودايما وابدا اقول من شاف بلاوى الناس هانت عليه بلوته
احمدوا ربنا يا ستات على رجالتكم فى الاسوأ والله
الحمد لله الذى لا يحمد على مكروه سواه
بالتوفيق يا زهرة واكثرى من الدعاء الى الله فهو سندنا وملجأنا:0153:

عاشقة سنة رسول الله 06-15-2010 05:21 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة miss 2007 (المشاركة 2163292)
تسلمي رنيوم على موضوعك الحلو

وجزاك الله خير ياعاشقة سنة رسول الله على الردود الرائعه
انا مخطوبه ومشكلة خطيبي انه يزعل من غير سبب واحيانا يتذكر شي زعله مني زمان ويسوي مشكله عليه غير كده مزاجي شويه رايق وشويه زعلان

وفي شي كمان عنيد

اه خطيبك من النوع دة
عموما احنا لسة فى السيف سايد ههههه
ربنا يكرمنا ونحاول نضبطه
بصى يا بطة لو بتحبيه حاولى تتحمليه وحاولى تغيرى فى سلوكياته بالتدريج مافيش حاجة بتيجى بين يوم وليلة ابدا
يعنى لما يزعل من غير سبب او بسبب قديم خدى الموضوع بهزار ((يا حبيبى انسى الى فات وروق يا قلبى ))
يا نور عينى تعالى نفكر فى بكرة تعالى نفكر فى مستقبلنا
بمعنى انك تغيرى جو النكد الى ناوى يدخلك فيه لكن لو صمم على النكد خلاص خليه براحته وانتى لا تظهرى له اى اهتمام او زعل عارفة ساعتها حيزهق لانه مش لاقى حد يزعله وينكد عليه فشوية شوية حيمل ويبطل
فاهمانى
جربى واحنا معاكى على الخط لو ما نفعتش الخطة 1100 نجرب 1101 ههههه
ربنا يسعدكم
وبالنسبة للعند فتقريبا العند علاجه مثل الى فات (الطناش)
واوعى تجادليه ساعة عنده لانه راح يعند اكتر حاولى تختارى الوقت المناسب لمناقشته
بصى انا عندى رأى كدة بيقول((غبية الست الى ما تعرف تلين زوجها )
الحديد بيلين يا ناس فما بالكم بالبشر وخصوصا الرجالة
يا بنات يا ستات ربنا سبحانه وتعالى بعظمته وعلو شانه استعظم كيدنا كيد النساء اليس هذا كافيا لنعلم قوتنا والله نقدر نعمل المستحيل بس شوية انوثة على دهاء على ذكاء على حنية كله راح يكون فل ان شاء الله
ما فيش فايدة رغاية انا
سامحونى:frasha12:

عاشقة سنة رسول الله 06-15-2010 05:44 PM

ام رغد
الماسة
موفقات وادعوا لكم بحياة سعيدة دايما

rolaa 06-15-2010 05:57 PM

والي لساها عزابية شو ما بصير تلعب معكم هههههه يسلموا عنجد مين عندها الجرأة؟

miss 2007 06-16-2010 06:57 AM

عاشقة سنة رسول الله شكرا ياعسل على الرد

عاشقة سنة رسول الله 06-16-2010 10:29 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة miss 2007 (المشاركة 2167352)
عاشقة سنة رسول الله شكرا ياعسل على الرد

اى خدمة يا جميل بالتوفيق يا رب:0154:

الساعة الآن توقيت السعودية الرياض و الدمام و القصيم و جدة 09:51 AM.