ازياء - فساتين سهرة و مكياج و طبخ

ازياء - فساتين سهرة و مكياج و طبخ (https://fashion.azyya.com/index.php)
-   وصفات خلطات العناية بتجارب شخصية (https://fashion.azyya.com/64)
-   -   تخلصى من الشعر الزائد فى اسبوع ... تجربه اكيده (https://fashion.azyya.com/20191.html)

نودا 10-09-2008 08:43 PM

تخلصى من الشعر الزائد فى اسبوع ... تجربه اكيده

هاى ياقمرات ازيكم انا قراءت موضوع وحبيت انقله لكم لكى تستفيدوا وتجربوا الوصفه دى يمكن تجيب نتيجه .
المهم بحكيلكم قصتى... طول عمرى وأنا مشعرة جدا.. عندى شعر فى كل مكان وكل زمان.. والشعر أسود وأنا بيضاء ما شاء الله فالشعر باين جدا.. وطول عمرى أعمل بالسويت أو سيلك آبيل وللأمانة الشعر فى اليدين والقدمين خف حاجة بسيطة... المهم صرت كالمجنونة خصوصا ان فرحى قرب وهتعذب كتير بعد الجواز من كتر عمايل السويت ومش هلاحق والشعر القصير يا ويلى منه... وبقيت خايفة من يوم جوازى واتعقدت من حياتى ومن نفسى...
لحد فى يوم مالقيت وصفة على النت فى منتدى تانى والبنات فى هذا الموضوع كانت تقسم أنه حقيقى .. أنا ما كدبت خبر ورحت اشتريت المكونات من عند العطار وطلع عارفها وعارف الغرض منها فشجعنى أكتر وحسيت الموضوع معروف...

الوصفة بتقول ان الشعر يتأخر نموه 6 شهور وبعد كده يطلع وتستعمليها تانى فالشعر يطلع بعد سنة !!!!!! وفى بنات قالت انها مشعرة فالشعر تأخر عندها شهر ونص وبعد كده طلع بعد 6 شهور...

قلت والله لأجرب.. الوصفة عبارة عن سويت عادية (بتعمليها فى البيت أو بتشتريها جاهزة) وبتدفيها على النار وبتحطى عليها المكونات التالية:
المعيار بتاعنا كوب ماء وكوب سكر لعمل السويت.. انا مش بعرف اعمل سويت فى البيت فبشتريها جاهزة

1- عصير نصف ليمونة

2- فسوخ بحجم البندقة والفسوخ يستعمل فى الأساس فى البخور وأفضل انواعه هو الفسوخ المغربى وهو ده اللى هنستعمله.. لونه أسود ورائحته طيبة ويشبه العجوة..

3- نصف معلقة صغيرة مستكة مطحونة

4- ثلاث معالق كبيرة من الشبة المطحونة

وتسيبى المكونات تستوى فى بعضها فى السويت وبعدين ترفعيها من على النار وتسيبيها تهدى وتستعمليها زى ما بتستعملى السويت عادى...

بالنسبة لتجربتى الشخصية... عملت نفس الكلام السابق وبعد انتهائى من نزع الشعر قمت بدهن كريم يحتوى على نبات السعد (منتجات أصالة وبنات مصر يعرفوها) وفضلت أدهن من الكريم يوميا لمدة أسبوع..

والنتيجة: اختلفت عندى من مكان لمكان وأكتر الأماكن اللى اتأثرت (بسم الله ما شاء الله) والشعر ما ظهر فيها لحد الآن كانت الايدين والرجلين ... أما شعر تحت الابط خفت كثافته وأنا عملت هذا الموضوع من شهر وفى العادى بتاعى الشعر بيبدأ يظهر بعد أسبوعين..
بجد حسيت ان الموضوع فيه أمل وان مرة فى مرة الشعر هيروح فعلااااا وقلت لازم اشاركوا تجربتى.
قولوا بسم الله ما شاء الله

حياة القلوب 10-09-2008 09:36 PM

رد: تخلصى من الشعر الزائد فى اسبوع ... تجربه اكيده

بسم الله ما شاء الله

وربنا يكرمك
وان شاء الله اجربها

LEILITTA 10-09-2008 10:09 PM

الله يخليكي حبيبتي
والله مشكلتك زي مشكلتي بالضبط
بس انا جربت هده الوصفة قريتها في احدى المنتديات بس ما زبطت معي ..للاسف

أم تركي 10-11-2008 02:11 AM

مشكوره

نودا 10-17-2008 02:41 AM

شكرا على مروركم العطر

الساعة الآن توقيت السعودية الرياض و الدمام و القصيم و جدة 04:24 AM.