ازياء - فساتين سهرة و مكياج و طبخ

ازياء - فساتين سهرة و مكياج و طبخ (https://fashion.azyya.com/index.php)
-   التعامل مع الزوج و العلاقة الزوجية (https://fashion.azyya.com/39)
-   -   ساعدونى فى اتخاذ القرار (https://fashion.azyya.com/43477.html)

نودا 03-03-2009 10:40 PM

ساعدونى فى اتخاذ القرار

انا كنت مخطوبه وكان خطيبى بيحبنى جدا وانا كمان بحبه وانا كنت بعامله بكل طيبه وحنيه زائده لدرجت انه كان بيقولى ياماما
واستمرت الايام حلوه لمده 4شهور
لكن بعد كده اتغير فى المعامله وبقى يصغر دماغه ويتشاكل على اتفه الاسباب
وكان عايزنى انفذ اوامره بدون اى نقاش
كان يقولى متتاخريش ماتخرجيش و ماتلبسيش ماتنزليش واذا عملت غير كدا يعمل مشكله

وبقى يتدخل فى كل حاجه ويقولى ماتكلميش صديقتك ؛ ومره كان عمى جاى عندنا وقالى ماتنزليش تسلمى عليه وقولتله ماينفعش اتشاكل معايا وكانت مصيبه انى بقول لا
عايز كل حاجه حتى لو كانت صح او غلط اقوله حاضر بدون كلام

ولو واحد عاكسنى بتكون مصيبه ويعد يتشاكل معايا

ولو مثلا حاجه حصلت وقولته بعد ساعه او ساعتين تكون مصيبه انى خبيت عليه الساعه دى وماقولتش فورا عن اللى حصل

وانا كنت كل يوم اعد اعيط من كتر اللى بيعمله كل يوم مشاكل ووجع قلب
وكان بيكلمى بطريقه مش كويسه وبعصبيه واقوله ماتكلمنيش كدا

يقولى لا انتى اكلمك كدا

وحاجات كتير لو اعدت اتكلم من هنا لى بكره مش هخلص كلام عن عمايله معايا ولو حكيت كل حاجه هتستغربوا ازاى انا استحملت كدا

بس لدرجه انى حسيت انه مريض عقلى ونفسى من تصرفاته معايا
وقررت انى انفصل عنه
لانه ماقدر اى حاجه
وعما قولته نسيب بعض تخيلوا عمل ايه
بعدها اتصلت بيه ماردش عليا ولا عبرنى وبعتله رسايل علشان يكلمنى مايكلمنيش

وفضل كدا شهرين

المشكله دلوقتى وسبب كل كلامى ده معلش طولت عليكم بس انتم لازم تعرفوا علشان تحكموا

هو كلمنى بعد ماسبنى اكتر من شهرين ولا عبرنى وراجع عايزنى اسامحه واكلمه تانى وقالى ان هو هيتغير وان هو مش عارف عمل كدا معايا ازاى

بس فى الحقيقه اناخلاص معنتش بحبه خالص من عاميله معايا وعلشان هو قدر وسابنى اكتر من شهرين من غير مايسمع صوتى

هل ارجع لواحد زى ده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

هل انسان زى ده ممكن يتغير؟؟؟؟؟؟؟؟انا عمرى مااصدق انه يتغير

وهو قبل رجلى علشان ارجعله تانى وعيط علشان ارجع

ياريت تقولولى اعمل ايه

اغلى حبيبة 03-03-2009 11:31 PM

رد: ساعدونى فى اتخاذ القرار

اريد اقولكحاجه فيه مثل يقول
زيح جبل ولاتزيح طبع
صدقيني ماراح يتغير وراح تتعبي معاه
فاختصري الطريق قبل مايقع الفاس بالراس وماراح تقدري تعملي شي

roky n 03-04-2009 01:42 AM

انا اعتقد ان تغير معاملتة معاكى مكن يكون بسبب مشاكل حاصلتلة فبقى يتلع زهقة عليكى لان مافيش حد يغر معاملة مع الناس من غير سبب او اننى ضايقتى فى حاجةبس دا لو ماحصلش يبقى الاحسن تبعدى عن خصوصا انك بتقولى معتيش بتحبية وربنا هيرزقك باحسن منة انشا اللة

ورود المحبه 03-04-2009 03:31 AM

انامع اغلى حبيبة ربي يعوضك بااحسن منه
وسألي ا لماما والبابا وشوفي بيقول لك اي

ام _محمد 03-04-2009 01:33 PM

لا يا حبيبتى ماترجعلوش لان الطبغ غلاب
وهتفضلى تعانى طول عمرك

نودا 03-07-2009 10:00 PM

مشكورين على النصيحه ومعاكم حق

سندوســهــ 03-07-2009 10:40 PM

اهلين ياا ندووووو

شووفي ياا قلبي اناا تقريباا اعااني من خطيبي شوي زي كده

انه يقوولي ماا تطلعي لوحدكــ و لو تبغي تطلعي اتصلي في و اتغطي و ماا تسلميش على قراايبك الاولاد

بس لماا اكلمه و اوضح له يتفهم و ممكن نوصل لقراار و اناا عاارفــة انه هاادي كلهاا غيرة

لو ماا في غيرة اكيد ماا في حبــ

شوووفي ياا عووومري و الله هداا شوي زودهاااااا

لدرجة انه منعك من انك تسلمي على عمكــ هاادي مشكلة

شوووفي هو اللي سوهاا و ساابكــ لمدة شهرين و ماا كلمكــ و لا رد على تيليفووناتكـ ولا جواالكــ

هدا يدل على انه ماا يحبك

شووفي اناا ماا اقدر احكم بس يمكن كاان يبغى يبقى لحااله شوي عشاان يااخد القراار المنااسب

و يعيد حساابته و يشوووفه انه اللي كتاان يسويه معااكي غلط

و لماا حس بغلطهــ رجع ليكي

الحين انتي لو تبغي تعطيه فرحة و ياا ريت تمتحنيه و تشووفيه لو صح اتغير و لا لا

لو اتغير الله يسعدكم و لا ماا تغير احسن ليكي انكي تسيبيه و الله يرزقكــ بابن الحلال اللي يقدر و يكوون احسن منه

سووري طولت عليكي شوي

نودا 03-08-2009 12:59 AM

شكرا حبيبتى سندس على ردك بس انا بحس ان عقله صغير ومش تصرفات راجل اللى بيعمله ده حتى بعتلى واحد صديقه يكلمنى علشان يشوفنى هتصرف ازاى وهعمل ايه

وانا فعلا اتكلمت معاه علشان اشوفوا اتغير ولالا لسه بس لاقيتوا فى الاول عاقل وبيعمل انه اتغير بس بعد كام يوم اتغير وحسيت تانى انه بيتغير فى المعامله

سندوســهــ 03-08-2009 01:15 AM

اووكي ياا قلبي اي وااحد يحب يجرب

حبيبته و يسوي الاشيااء هاادي

بس ماداام انك انتي ادتيه فرصة و شفتيه ماا تغير و بيحااول يمثل عليكي

خلاص ابتعدي منه و سيبيه عشااان انتي ترتااحي

لبرنسيسه 03-08-2009 03:44 AM

الله يكون في عونك حبيبتي فعلا ده شئ صعب
بس يمكن الفتره اللي فاتت كان فيه شئ معين ماثر عليه المفروض كنتي تحاولي تتكلمي وتتفاهمي معاه براحه وتعرفي هو بيعمل كده ليه وتحاولوا تحلوا كل شئ بالمناقشه والحوار
اما عن رجوعك ليه ده بقي شئ محير
انا شايفك انك تدييه فرصه تانيه يمكن يكون فعلا ربنا هداه ومن الافضل تصلي صلاه الاستخاره علشان تعرفي وتطمني ان كنتي تكملي ولا الافضل تنفصلوا بهدوء
وان شاء الله يكون لك خير

نودا 03-09-2009 11:15 PM

حبيبتى انا طلبت منه انه يتغير بدل المره 10 وعطيته فرض كتير لكن مافيش فائده وفى الاخر قررت ان احنا ننفصل

حـــــــــــور 03-09-2009 11:46 PM

شوفي ياعمري لازم انك تفهمين الاسباب اللي خلته يتغير عليك وضروري اهلك يكون عندهم خبر بهذا الموضوع عشان يحاولون يفهمونه معاك ، ومن رايي انك تعطينه فرصه مره ثانيه وشوفي كيف يكون معاك بس خلي اهلك يسئلون عنه مره ثانيه يمكن فيه شي ماعرفتوه عنه من قبل...

والله يوفقك وصلي استخاره واستغفري وادعي اخر الليل وشاوري اللي تثقين برايه بالعائله بس لايدخلون كثير عشان ماتصير مشاكل ..

لااله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين

شيمو225 03-10-2009 07:44 PM

ههههة ضحكنى انة بعتلك واحد صحبة يكلمك علشان يشوفك هتعملية اية دا ياحبيبتى معندوش ثقة فى نفسة ومهزوز ومتردد ودكتاتور لا يقبل المعاشرة ومش هتستحملى اولا انتا بردة مترددة انت من جواكى عايزة ترجعى ومش عايزة ترجعى دة اللى انا فهمتة من حوارك بس نصيحتى مترجعيش لية لانك لسة مجربتيش الحياة الزوجية بتبقى اصعب من الخطوبة يعنى انتم مخطوبين وبيعمل امال لما تتجوزا هيعمل اية تسيبة وهو خطيبك احسن ما تسيبة وهو جوزك وثانيا انتى بتقولى انك كرهتية جدا طيب هتعيشى ازاى مع واحد بتكرهية اوى كدة من غير ما تسالى وبعدين الحياة الزوجية تتطلب التضحية علشان تستمر لكن النوع دة عمرك ما تضحى علشانة يعنى خسارتك هتبقى كبيرة واقولك على حاجة احسن من كل دة استخيرى اللة سبحانة وتعالى احسن ما تستخيرى العبد واللة الموفق
ام ادام

cenda 03-21-2009 03:44 PM

انا براي يا قلبي انه صعب انسان متل هيدا تعيشي معاه والاختصار هلاء احسن من بعد فتره يكون فيها جواز وتطلقي لمسح الله ولا اولاد
انسان متل هيك انسان صعب وخانق وهيدمر حياتك
وزي ما قالو اللي يقدر يبعد شهرين يقدر يبعد سنين
وعن تصرفه انه يمنعك تسلمي علي عمك بكرا رح يحرمك تشوفي خوانك
او انه يبعتلك صاحبو يختبرك فا هيدا انسان مريض وشكاك وما عندو ثقه فيكي
ربنا انشالله يعوضك عنه بحد احسن انا راي انسحبي واتعبي هلاء وبكرا تنسيه مع انسان بيحبك ويصونك احسن ما تفضلي معاه وتتعبي طول عمرك

وانتي ادرا واخبر بنفسك القرار متروك الك ونحنا بنعطيكي ارائنا بس

الله يحبلك اللي فيه خير

تـوتـه 03-21-2009 03:51 PM

شوفي ندو حبيبتـــــي

أنا من رأيي إن الانسان اللي زي كذا شخصيته متذبذبه صعب التعامل معه ..

فأنا أقول الله يعوضكـ بأحسن منه

التصرفات اللي يعملها تصرفات انسان شكاك ومهزوز

اليوم رسل صاحبو يحكي معكـ

بكره شو راح يعمل

ما يخليكـ تسلمي على عمكـ

بعدين راح يمنعكـ تشوفي أهلكـ

لا مليون مره

مثله ما يستاهل فرصة ثانيه أبدا

بنـ ابوها ـت 03-21-2009 04:37 PM

يسلمووو يعطيك العافيه قمر

مجرووحة 03-22-2009 12:13 AM

حبيبتي انتي اكيد بتحضري مسلسلات حب شوفي شو بيصير فيهم في بعضيهم واقعيين بيصيرو في الحياة لكن الي انفصل مرة المرة التانية رح تصير اكبر خليها في بالك يمكن اول فترة يدلعك و يحبك بس الفترة الزوجية ما الك حق تكسري كلمتو و يمكن توصل الضرب منو اما قال ما بيخليكي اتسلمي على عمك انسي كككككككككل الي حكيتلك اياه و الله يبعتلك ابن الحلال يا محلاه ييجي خطيبي بقولي ما تسلمي على عمك انفصال ب الثلات ...

ماري بيل 05-15-2009 12:10 AM

الله يعينك يا عمري و الله ما تستاهلي كده

انا اشوف برايي تسوي لقلولك عليه اخواتي

ماري بيل 05-15-2009 12:14 AM

حبيبتي هند و الله ما تستاهلي كده
و في رايي سوي لقلولك عليه

دلوعة سعد 06-12-2009 06:05 AM

لا ياعمري لاترجعييييييييييييله لانه اهوه الحين وجذي عيل بعد الزواج شلون حيل راح تتعبين معاه
انشاءالله ربي بيعوضج بلي احسن من

ٱڔۉجــهٌہّツ 06-12-2009 06:10 AM

انسان مثله مستحيل افكر ارجعله
شهرين بحالهم وينه في طول هالوقت
نضيف عليها معاملته اللي مو حلوه

انا اقول الله يرزقك احسن منه لاتضيعين عمرك بمشاكل وهم وعوار راس
ابعد عن الشر وغنيله زي مايقولوا والله يكتب لك مافيه الخير
وصدقيني ماراح يتغير هذا طبع والطبع صعب تغيرينه

همسه غلا 06-12-2009 06:23 AM

حبيبتي نووووووووودا انامع الأخوات
اللي نفس كذا مريض نفسي
لا يمكن العيش معه وانتي لسه على البر
والحياه قدامك والله يوفقك يارب
تقبلي مروري

sampatica 06-12-2009 01:51 PM

حبيبتي والله لما قرات موضوعك فكرتيني بخطيبي الاول والله كان بنفس تصرفات خطيبك وكمان سابني تقريبا عام وبعدين رجع يترجاني اسامحه بس انا زاي ما قولت ما عدت احبه ولا اطيقه وكمان ما عدت اثق فيه وخلاص خبرتيه اني ما عدت رايداه ولا حتى اشوفه.... وانا الان متزوجة وعايشة كويسة مع زوجي والحمد لله... انا خبرتك بقصتي لانها تشبه قصتك حتى اوضحك ان ربنا كبير وبيعوضك باحس منه لانه الي من هدا النوع مستحيل يتغير وادا سامحتيه ورجعت له راح يتغير يومين حتى يدوخك وبعدين يرجع مثل ماكان حكمي عقلك واعرفي مصلحتك وين وقرري القرار الصحيح حتى ما تندمي

الله يبعد عنك كل سوء ويرزقك بابن الحلال الي يقدرك

منة21 06-15-2009 04:19 AM

انشالله افيدك
اللي عمل كده و انتي في بيت اهلك حيعمل ايه بعدين
و كيما نقولو احنا في الجزائر اللي فيه طبيعة ما تتنحا او بالفصحى الطبع يغلب التطبع
اختي اقولك الي خلقو خلق غيرو و احمدي الله لانك لسه في بر الامان و قادرة تقرري
و انصحك باستخارة
الله معك حبيبتي

فتاة المغرب 07-17-2009 11:35 PM

صحيح انا لساتني صغيرة لكن اقولك مدام مابقيتي تحبينه لافضل لالك و لالو تبتعدو عن بعض لانك مايمكن تستمري معو ونتي ما تحبينه هادا ما بضن ونتي بتعرفي اش يناسبك

رونى احمد 08-21-2009 07:30 PM

الله يكون في عونك حبيبتي فعلا ده شئ صعب
بس يمكن الفتره اللي فاتت كان فيه شئ معين ماثر عليه المفروض كنتي تحاولي تتكلمي وتتفاهمي معاه براحه وتعرفي هو بيعمل كده ليه وتحاولوا تحلوا كل شئ بالمناقشه والحوار
اما عن رجوعك ليه ده بقي شئ محير
انا شايفك انك تدييه فرصه تانيه يمكن يكون فعلا ربنا هداه

رونى احمد 08-21-2009 07:31 PM

طيب ليه متقوليشى انه بعد علشان يفكر هيعمل ايه ويمكن كان بيغير عليكى مووووووووووووووووووووووووووووو وووووت

Zhussain 08-23-2009 10:33 AM

شوفي حبيبتي الحمدلله إن ما في عقد قران والحل الحين في إيديدك إنتي، تقدري تسيبيه بكل سهوله، بس إسألي نفسك هالسؤال إذا الحين هو يتصرف كأنك ملك له، أمال بعد الزوا هيعمل إيه، كل شئ في الدنيا ليه حدود ما أحد كامل إلا الله بس الإنسان يقدر يعيش ويتحمل عيوب الطرف الآخر المقبولة مثلا أوقات النوم نوع الأكل نوع اللبس بس مش المعاملة السيئة المتواصلة يعني لو كان زعلان وبعدين رضا بالتفاهم مش مشكلة لأننا كلنا كده لما نكون زعلانين بس إنه يتحكم لأنه حابب يتحكم مشكلة، وبصراحة أنا حاسة إنه بيتمسكن لحد ما يتمكن يعني حب السلطة راح يطلع أضعاف مضاعفة بعد الزواج وبعدها ما راح تقدري تخرجي من الورطة دي

فإذا إنت حاسة إنك مش قادرة تستحملي كل دي التصرفات فالأحسن تتركيه وإنت بعدك صغيرة وإنشاء الله الله يرزقك بشخص متفهم ويحبك

حاجة تانية اللي متعود إنه ما يتصل باللي يحبها شهرين كاملين ده كتير أوي الناس لما بتزعل تزعل يوم يومين بالكتير إسبوع مش شهرين ، دي الناس بتموت وبتحيا

صبرينال 08-23-2009 11:38 AM

السلام عليكم اختي الغالية من تصرفات خطيبك ياكد انه يغار عليك كثيرا خصوصا وانت مازلت لا تعشين معه اما انه لم يكلمك فالرجل تاتيه فترات يحب ان ينعزل ثم يعود اليك بقوة انصحك ان تقرئي عن هدا الموضوع اختي الغالية ارجعي الي الله بالاستخارة فهو ادري ما في القلوب وما فيه خير لك
اتمني لك كل الخير

امورة المغرب 09-03-2009 03:39 AM

يا حبيبتي انا من رايي انك تتكلمي معاه وتشوفي شو الي غيرو تلك الفترة و تساليه شو بيحب وشو بيكره.وتشاركيه في الامه واحزانه اوكي.كل ده ادا كنت حابة ترجعي الي اوكي.وادا كان بيحبك بجد سامحيه لان الحب بيولد الغيرة والغيرة بدافع الحب .انا قلت رايي بس القرار بيرجع الك

دانيه دنو 09-07-2009 10:38 PM

انتي قلتيها بلسانك مستحيل يتغير اذا حيظل يتدخل في الصغيره و الكبيره و شوي شوي يتحول الحب الى شي عادي وتتحول حياتك الى جحيم لا قدر الله
اذا الباب الي يجيك منه ريح سده و استريح
و انشاء الله يعوضك باحسن منه يارب

عبير1990 10-01-2009 11:21 AM

والله العظيم دموع الرجال للاسف اصبحت مغشوشه عن تجربه شخصيه لا تتورطين والله يعوضج بالاحسن عشان انت عاملتيه بالحسنى وتستحقين الافضل وبلاش تراعي دموعه طيب ليش ما كسرتي خاطره بالشهرين وفي كل يوم بكيتي بيه؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!

بنت امها وابوها 10-01-2009 12:17 PM

يمنعك تسلمي على عمك!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!:3_3_5v[1]: الله يهديك الي اتخاذ القرار الصواب

بسم الرحمن 03-05-2010 02:06 AM

شوفى حبيبتى انتى لازم تصلى صلاة استخاره و تعرفى اللى ربك هيقول عليه و بعدين اعرفى احساسك بيقول ايه و انت من طريقة كلامك مبين انك لا مش مستعده تعيشى فى العذاب ده ولا انا غلطانه ؟ المهم حاولى نتسيه لانه مش هيتغير بسهوله اذا اتغير اساسا و بعدين انت عندك كام عمر عشان تقضيه فى العذاب ده و انت اساسا عندك استعداد انك تنسيه ولا انا غلطانه وانا اسفه ان انا طولت عليكى بس كنت بقولك رأيى

همس الريح 03-05-2010 02:33 AM

انابقولك نصيحه وحده جربت الاكيد مافي احد مافيه عيوب ويقول المثل اصنع طيب تلقى طيب انا زوجي كذاقبل اماالحين تغير الادب يغير الطبع والنقاش تحل قضايا صعبه وشوفي الدنيا بعين حلوه بتلقين كل شي حلو فيها

meryem mery 03-09-2010 01:05 AM

كلام الاخوات صحيح يا عزيزتي، فما بالطبع لا يتغيّر،
و انت و كما قلت قد نسيته، اذن المشكلة محلولة و الحمد لله، و ان لم تستطيعي النسيان فانا معك باذن الله، و لديّ طريقة تنسيكي فيه...
و لا تحزني و لا تتألّمي
"مطرح ما يسرِي يمرِي" لا تغظبي اريد فقط إضحاككِ هههههههه...
لانّكِ غاليتي ستعيشين في الجحيم،
وتقبّلي مروري
meryouma

الساعة الآن توقيت السعودية الرياض و الدمام و القصيم و جدة 05:29 AM.