ازياء, فساتين سهرة

العودة   ازياء - فساتين سهرة و مكياج و طبخ > الحياة الخاصة و الصحة > التعامل مع الزوج و العلاقة الزوجية
تسريحات 2013 ذيل الحصان موضة و ازياءازياء فكتوريا بيكهام 2013متاجر ازياء فلانتينو في باريسمكياج العين ماكياج دخاني makeup
التعامل مع الزوج و العلاقة الزوجية لو عايزة تفرشى بيت الزوجية يوجد هنا لو عايزة تفرشى بيت الزوجية العلاقة الزوجية Marital relationship و حياة زوجية سعيدة Married life مشاكل الحياة الزوجية و الحلول الثقافة الزوجية السعادة الزوجية حقوق الزوجين


 
قديم 01-06-2010, 05:51 PM   #1

jaweharat nafsi

:: كاتبة مميزة ::

الملف الشخصي
رقم العضوية: 87065
تاريخ التسجيـل: Oct 2009
مجموع المشاركات: 744 

لو عايزة تفرشى بيت الزوجية


لو عايزة تفرشى بيت الزوجية

فرش شقة من الألف إلى الياء وطبعا المساحة بتحكم شوية طريقة الفرش وشكله.. ففرش المساحات الصغيرة غير فرش المساحات الكبيرة وعشان كده هنحدد كلامنا المرة دي عن فرش شقة مساحتها 90 متر




بيتنا الصغير نشارك فيه مع بعض



وأول حاجة لازم نعرفها إن العروسة والعريس مايخلوش أي حد يتدخل في أي حاجة، لأن ده بيتهم اللي هم هيعيشوا فيه، فلازم يكونوا حابين كل حاجة فيه من ألوان لأثاث لإكسسوارات.

ولازم كمان العريس ميخليش العروسة تختار كل حاجة لوحدها لازم يشارك في الاختيار معها لأن ده بيته زيها.

وعايزين نأكد على حاجة مهمة، فبما إن بيت الزوجية مشترك ما بين الزوج والزوجة، فالمفروض يشوفوا هو معاه كام وهي معاها كام ويجهزوا البيت مع بعض ونبعد عن تقسيم العريس هايجيب إيه والعروسة هاتجيب إيه؟؟!؟
وضع الأساسيات لأجمل بيت
عشان نفرش بيت حلو لازم يكون فيه أساسيات وتقريباً مابتتغيرش، وأهم حاجه فيها السباكة، والكهرباء، والأرضيات، والحوائط..
السباكة



ويفضل أن كل المواسير تكون خارج الحيطان على المناور أو داخل الشقة، وتغطى بعلب خشبية منعاً لأي مشاكل في السباكة تكون نتيجتها إننا نهد الحيطة أو على أقل تقدير نتجنب نشع الحيطان.
الكهرباء



هنركب مواسير ومفاتيح تكييفات داخل الغرف حتى لو مش هنركب تكييف في الوقت الحالي، ولكن يفضل عملها مع تأسيس الشقة لأنها هتكون أسهل من تركيبها بعد الانتهاء من التشطيب، ويجب أن توضع المفاتيح بجوار الشبابيك.
الأرضيات

فيه كذا نوع من الأرضيات فيه رخام، باركيه، سيراميك وhdf (خشب صناعي)، وبما أن الشقة صغيرة فالأحسن أن كل ألوان الأرضيات تكون فاتحة، وتكون مستوحاة من الطبيعة بمعنى لو الرخام والباركيه هيكونوا أعلى من الميزانية بتاعتنا فنستخدم السيراميك اللي بيدينا نفس شكل الرخام أو الباركيه، فلو هنفرش كلاسيك يستحسن الأرض تكون باركيه أو سيراميك على شكل باركيه، أما لو مودرن هيبقى رخام أو سيراميك على شكل رخام.

وفي حاجة مهمة قوي لازم ناخد بالنا منها في الأرضيات، فلو هنستخدم سيراميك في الريسيبشن نستبعد تماماً السيراميك المنقوش اللي فيه رسومات وورد وأشكال هندسية عشان ده بيقيدنا في الفرش وخصوصاً السجاجيد وكمان نستبعد السيراميك الألوان يعني الألوان اللي يفضل استخدام البيجات أو ألوان التربة
(earth colors).
غرف النوم

ويستحسن أنها تكون باركيه لصق أو hdf، هانستبعد السيراميك أو الرخام، والموكيت لأنه غير صحي، وهنتعامل في الألوان مع الفواتح وتحديداً البيجات.



المطبخ

بما إننا شعب غاوي طبيخ فهنستبعد النظام الأمريكاني، واللي هو عبارة عن فتح المطبخ على الريسيبشن؛ لأنه لا يتناسب مع طريقة طبيخنا، ويستحسن أن السيراميك يوصل حتى السقف لسهولة التنظيف، أما بالنسبة للسيراميك المستخدم في المطبخ فيفضل السيراميك اللي على شكل حجر وممكن وضع سيراميك منقوش في الأرض.






الحمامات


طبعاً هيكون سيراميك ويمكن حرية اختيار الألوان سواء السادة أو المشجرة، وبما أن المساحة لا تسمح فيفضل استخدام بانيو قدم لتوفير المساحة وكمان يفضل استخدام حوض يكون محاط برخامة عشان نقدر نقفل تحته ونستخدمه كدولاب تخزين لأدوات الحمام.







الريسبشن


من أفضل الألوان اللي بتليق وبتدي وسع للمساحات الضيقة هو اللون الجملي، ولو الريسبشن عندنا على حرف L نقدر نلون أصغر ضلع في الحرف إما باللون الأخضر أو النبيتي أو يمكن استخدام ورق حائط، والسقف هيكون بنفس لون الحوائط يعني باللون الجملي، ويستبعد استخدام كورنيش الأسقف الجبس وبنستخدم الكورنيش الفيوتك (البلاستيك) وهاندهنها Sponge (البوية الإسفنجية) لونين الجملي وعليه نبيتي والنقشة اللي عليه هاتكون نبيتي أو أخضر على حسب اللون اللي احنا اختارناه.

وفي أغلب الأحوال توضع السفرة في الضلع الأصغر من حرف الـ"L" .




غرفة النوم

أحلى وأريح لون ليها هو الأزرق الفاتح (Baby Blue)، وهانستخدم لونين من الأزرق يعني الحيطة اللي في ضهر السرير هانعملها باللون الأزرق وبقية الحوائط هتكون بالأرزق الفاتح (Baby Blue) أو الثلجي، وبالنسبة لكورنيشة السقف هانعملها بيج أو سن الفيل، أما السقف نفسه فلو فيه إمكانية لرسمه فيفضل رسمه على شكل سماء أو نفس لون الحوائط، أو أن لون الحوائط يكون كله روز فاتح أو موف فاتح (lilac).

لو فيه ممر بين الغرف (corridor) هنعمله مقلم لونين جملي فاتح × جملي غامق.
وبكده نكون اتكلمنا عن أساسيات البيت اللي المفروض نبتدي بيها لأنها بتقعد معانا سنين مابتتغيرش أما باقي الديكورات فهي ممكن تتغير من وقت للتاني وهي زي:
الأبواب والحلوق


وكل أبواب الشقة لازم تكون لون واحد وهو البيج الفاتح مع اللاكيه المغسول، ولو الميزانية تسمح هانعمل الحلوق لاكيه مغسول والباب هنغطيه بقشرة خشب.
فرش البيت
غرفة النوم



وهي تعتبر أول وأهم حاجة في فرش الشقة، وهانعملها عبارة عن سرير لا يتعدى عرضه 140 سنتيمتر، ويستحسن أن يكون السرير بظهر فقط يعني آخر السرير يكون المرتبة وأرجل السرير؛ لأن شكل السرير كده بيدي وسع للغرفة، وتحت السرير هنعمل أدراج للتخزين، وبالنسبة للكومود (الكومودينو) مش ضروري نحط 2 ممكن نحط واحد بس ناحية الزوجة وناحية الزوج نقدر نستبدله بترابيزه صغيرة عليها مفرش، وهنوفر التسريحة ونستبدلها بالضلفة الوسطانية من الدولاب وهتكون مبطنة كلها بمرايا وداخلها كل مستلزمات الزوجة الخاصة، أما بقية الدولاب فيفضل أنه يكون جرار لأنه بيوفر مساحة.




الـcorridor


وهنحط فيها جزامة فوقها مراية.


الـريسيبشن

وبما أن المساحة اللي معانا مش واسعة فمش هنحط صالونات، هنحط سفرة مدورة معاها 6 كراسي ومش هنحط بوفيهات، هنستبدلها بفترينة صغيرة، وبقية الريسيبشن هنحط كنب متنجد (comfortable) وممكن يكونوا عبارة عن كنبتين كل واحدة 3 مقاعد ألوانهم تكون محايدة يعني بيجيهات وبنيات، ويكون قماشها من الشانيليا، وفي النصف هنحط سجادة صوف تكون Handmade وعليها ترابيزة ضخمة، وبين الكنبتين هنحط ترابيزة جانبية عليها أباجورة، وقدام الكنبتين هنحط مكتبة صغيرة عليها الأجهزة الكهربائية (تليفزيون- فيديو- كاسيت...)، ولو فيه مساحة ممكن نحط صالون صغير أسطر بني بحيث لا يزيد حجم الكنبة على 120 سنتيمتر، ونحاول نحطها بالورب مع كرسيين.

وبالنسبة للإضاءة فاهنحط نجفة واحدة فوق السفرة وبقية الإضاءة أباجورات.

وأخيراً بالنسبة للستائر فلو مفيش عندنا شيش نستخدم ستائر (block out) وعليها قماش فوال أو أورجانزه أو كتان.






المطبخ

وفيه هنحاول نعمل دواليب كتيرة لتعويض عدم وجود بوفيه في السفرة.

وأخيراً لو حسينا أن فيه أي نواقص في البيت ممكن نجيبها في المستقبل وهيكون لها فرحتها أو إننا نعمل قائمة بهدايا الزفاف (wedding list)

وأهم حاجة يا جماعة مانقولش إن بنت خالتي جايبة كذا وبنت عمي فارشة بكذا... احنا مش هانقلد حد لأننا بنأسس بيت بيعكس شخصيتنا وعلى حسب ميزانيتنا أهم حاجة فيه إنه يكون مريح لينا وإننا نكون حابينه.


--------------------

مش لاقيه حل في حبه ...غير اني افضل احبه
منقووووووووووووووووول

 
قديم 01-06-2010, 06:40 PM   #2

زهرة الياسمين


رد: لو عايزة تفرشى بيت الزوجية


لو عايزة تفرشى بيت الزوجية

اولان افكارك مرررررررررررررررره روعه فى الفرش وكتييير زوووووق ياقمر

ثانيا صح منقول ده جاب ايه ودى جابت ايه لان لو كل واحده قالت كده يبقى مافيش حد هيعجبه حاااااله بلمره

لان كل واحد على اد امكانياته وسعات والله بيكون فى ناس عندها حاجات بسيطه جدا وبتكون رووووووعه والعكس

وربنا يسعد جميييييييع البنااات يارب

مشكوووووووووووووووووره ياقمر

 
قديم 01-08-2010, 04:38 PM   #3

♥ نــــ الهــ ღ ـــدى ـــور♥


رد: لو عايزة تفرشى بيت الزوجية


لو عايزة تفرشى بيت الزوجية


 
قديم 01-08-2010, 04:39 PM   #4

♥ نــــ الهــ ღ ـــدى ـــور♥


رد: لو عايزة تفرشى بيت الزوجية


لو عايزة تفرشى بيت الزوجية


 
قديم 01-10-2011, 06:41 AM   #5

فدو أزياء


رد: لو عايزة تفرشى بيت الزوجية


لو عايزة تفرشى بيت الزوجية


 




الساعة الآن توقيت السعودية الرياض و الدمام و القصيم و جدة 03:14 AM.

 

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2024,
vBulletin Optimisation provided by vB Optimise (Pro) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd. يمنع انتهاك أي حقوق فكرية علماً أن جميع مايكتب هنا يمثل كاتبه وباسماء مستعارة ولمراسلة الإدارة يمكنكم استخدام الإتصال بنا
Search Engine Optimization by vBSEO 3.6.0