ازياء, فساتين سهرة

العودة   ازياء - فساتين سهرة و مكياج و طبخ > الجمال والرشاقة > العناية بالشعر
تسريحات 2013 ذيل الحصان موضة و ازياءازياء فكتوريا بيكهام 2013متاجر ازياء فلانتينو في باريسمكياج العين ماكياج دخاني makeup
العناية بالشعر كيفية التخلص من القمل نهائيا...... يوجد هنا كيفية التخلص من القمل نهائيا...... العناية بالشعر و تصفيف الشعر خلطات للشعر و طريقة العناية بالشعر كوني الأجمل معنا

فساتين العيد


 
قديم 05-31-2015, 07:27 PM   #1

سلطانه من إمتلك قلبي

:: كاتبة نشيطة ::

الملف الشخصي
رقم العضوية: 243767
تاريخ التسجيـل: May 2015
مجموع المشاركات: 142 

كيفية التخلص من القمل نهائيا......


كيفية التخلص من القمل نهائيا......

مشط قمل + مشط عادي .الخطوات اللي هنمشي عليها:


1ـ هدخلى بنتك تحت الماء لغاية ماشعرها يتبل وبعدين صبي عليها نص كميه التايد بالزيت و ارجعي حميها وبعدين هتفركي شعرها كويس اوي ونخلي بالنا اوي ان احنا ندخل الصوابع بين خصلات الشعر ونفركهتلاحظى ان التايد يسبب رغوه بسيطه مده 3 دقايق اغسلي شعرها كويس بالماء.

2ـ بعد ما ينظف من التايد ( التايد هنا يسبب خشونة لشعر ) طبعا هنحط عليه بلسم الشعروهنصب شوية ماء وحاولي ان البلسم يغطى كل الشعر وبعدين صبي عليه الماء المخلوط بالخل ولازم يبقي علي الشعر كله علشان للخل فايدة هنقولها في ملحوظات بعد كده
المهمبعدين هتسرحي شعر بنتك الاول بمشط عادي ذواسنان واسعة علشان يسهل عليكي عملية التسريح ومش هنستعمل دلوقتي مشط القمل علشان لو في اي عقدة في الشعر منقطعهاش ونبوظ الشعر علشان كده لازم الاول نسرح الشعر بمشط واسع اتفقنا.3ـ دلوقتي بأه هنسرح الشعربمشط القمل وهتشوفي الكمية اللي هتنزل ميتة واللي هتبقي كمان في المشط عالقةبعد كل تمشيطه اغسلي المشط تحت الماء للتخلص من الاوساخ واعيدى التمشيط4ـ دخلى بنتك تاني تحت الماء للتخلص من البلسم وبعديها حطي عليها كمية التايد الباقيواغسليه وافركيه كويس وهتلاقي ان التايد يسبب رغوووة افركيه وافركيه مده 3 دقايقوبعدين اغسلي الشعر بالماااء كويس للتخلص من باقي التايد.


5ـ حطي عليه شوية بلسم علشان الشعر ميحصلش فيه عقد ده طبعا بعد التايد + صبي عليه الديتووولاستني شوية يعنى بحدود 5 دقائق وانتى بتسرحيه هتلاقي ان الاوساخ قلت عن اول بكتييييرأو ربما بدأت تختفي بعديها اغسلي الشعر بالماء النظيف + تحت الماء مشطى شعرها كويس علشان تشيلي اللي بقي و هتشوفي انه من السهولة تسريحه وخروج الصيبان الماسكة في الشعر سرحي الشعر من كل مكان وبذات فوقالرقبة وخلف الاذن كرري مدة 10 دقايق او 5 على حسبنشفى شعر بنتك بفوطة نظيفة وخرجيها بعد ما تلبس هدومها قعديها قدامك وحطي على ظهرها منشفة وسرحي شعرها لتخلص من الباقي ده لو لقيتي اصلا.



ملاحظااااااااااااااااااااااااا اااااات مهمة:

1ـ الخل يزيل المادة الااصقه التى تساعد في تثبيت الصيبان في الشعر فهتلاقيها بتقع بسرعة.2ـ ستشعر ابنتك بحرقة بسيطة في شعرها وهذا من اثر حك فروتها (الهرش) من اثار قرص القمل_وكمان من التايد ولكن ميهمكيش فانتى باذن الله تعالى مش هتحتاجي للوصفة غير مرة واحدة او مرتين.
3 ـ احرصي على غسل المشط بعد كل استعمااال + عند التمشيط لابد من ادخال المشط في اعماق الشعر (عند الفروة)وسحبه لتحت لخروج الصيبان والقمل الميت.

*ملااااااااااااااااااحظة مهمة:
بعدما ينشف الشعر هتشوفي لمعان غير طبيعي في شعرها ونظااااااااافة جناااااااااااااان ونعوووووومةفظيعة.

4ـ اذا احتاج الامر كرريها مره اخرى وهتشوفي ان القمل والصيبان اختفي الدليييييييييييييل .....!!

اسالي ابنتك بعد اول استحمام هل تشعر بحكه في شعرها ........!! بالطبع لاااااااااااااوهنا سترتاحي للابد من هذه الحشره المزعجة باذنه تعالى .


واهم حاااااااااااااجة
لا تنسى الدعااااء:(رب انى مسنى الضر وانت ارحم الراحمين)وكمان قول وتكرار: (ربي اجرنى في مصيبتى واخلف لي خيرا منها شعر ناعما نظيف غزيرا كثيفااا)

قولي كمان:( الحمد لله الذي عافانا مما ابتلاهم به وفضلنا على كثيرامما خلق تفضيلا)



وعند قولك لهذا الدعاء سوف لن تصابي به باذن الله تعالى طوال عمركوسيحميك الله منه .

اللي تجرب الوصفة تدعي لصاحبة الوصفة الاصلية كله في ميزان حسناتها.

واللي يعجبها الموضوع متحرمونيش بأه من الدعوة الحلوة و متنسوش التقييم علشان الموضوع يتثبت وكله يستفيد

 
قديم 06-09-2015, 12:45 PM   #2

~° هَمْسِتـْ فَرَحٌ °~


رد: كيفية التخلص من القمل نهائيا......


كيفية التخلص من القمل نهائيا......

يسلمووو حبيبتي
بانتظار كل جديدك

 
قديم 06-19-2015, 09:28 PM   #3

~دقات قلب~


رد: كيفية التخلص من القمل نهائيا......


كيفية التخلص من القمل نهائيا......

يسلمو يا قلبي

موضوعك مفيد

 




الساعة الآن توقيت السعودية الرياض و الدمام و القصيم و جدة 10:09 PM.

 

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2024,
vBulletin Optimisation provided by vB Optimise (Pro) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd. يمنع انتهاك أي حقوق فكرية علماً أن جميع مايكتب هنا يمثل كاتبه وباسماء مستعارة ولمراسلة الإدارة يمكنكم استخدام الإتصال بنا
Search Engine Optimization by vBSEO 3.6.0