ازياء, فساتين سهرة

العودة   ازياء - فساتين سهرة و مكياج و طبخ > أقسام الأزياء العامة > أزياء العروس > استفسارات العروس و ترتيبات و تجهيزات الزفاف
تسريحات 2013 ذيل الحصان موضة و ازياءازياء فكتوريا بيكهام 2013متاجر ازياء فلانتينو في باريسمكياج العين ماكياج دخاني makeup
استفسارات العروس و ترتيبات و تجهيزات الزفاف كل ما هو جديد فى كرت العمر يوجد هنا كل ما هو جديد فى كرت العمر جهاز العروس , مراكز تجميل و مشاغل , فنادق و قاعات, متعهدين بوفيهات , كوش أفراح , كروت و بطاقات دعوة, تحضيرات شهر العسل

فساتين العيد


 
قديم 07-19-2008, 04:17 PM   #1

خوخه27

:: كاتبة نشيطة ::

الملف الشخصي
رقم العضوية: 12777
تاريخ التسجيـل: Mar 2008
مجموع المشاركات: 111 

فراشة تطير كل ما هو جديد فى كرت العمر


كل ما هو جديد فى كرت العمر

 أجمل لحظة في حياة أي بنت هي لحظة الإعلان

أجمل لحظة في حياة أي بنت هي لحظة الإعلان عن ميعاد فرحها وخطوبتها، وأكيد أي بنت بتكون فرحانة جدا وهي بتقدّم دعوة الفرح لأصدقائها وأقاربها...

وطبعا كلنا عارفين كروت الدعوة الكرتون المنتشرة بأشكالها الجميلة وتصميماتها الكثيرة لكن الجديد النهارده إننا نقدم كارت دعوة الفرح باستايل جديد جدا جدا..

ده بعض افكار مصممة الكروت المعروفة "هناء الشريف" اللي هتقول لنا على إيه الجديد في أحدث خامات كروت الأفراح..


ليه فكّرتِ في خامة الستان بالذات؟

كل الناس متعوّدة على شكل الكارت الكرتون، ففكّرت إني أقدم حاجة جديدة جداً ومختلفة وأهم حاجة أجدد فيها هي "الخامة" ووجدت إن أقرب شيء للفرح هو "الستان" وأكثر لون مستخدم في كروت الفرح الستان هو "الأوف وايت" أو "الروز"..

عن ميعاد فرحها وخطوبتها، وأكيد أي بنت بتكون فرحانة جدا


أما التصميم الخارجي بيكون على ذوقي وإلهام من الله سبحانه وتعالى، فأنا أرسم تصميم كروكي على ورقة في الأول وأحيانا العروسة بتختار وتقترح معايا التصميم ونجمّله في الآخر ونصممه بالإكسسوار والورود، وممكن نضع وردة أو شريطة و(الدرابية) على الحرف عشان الشيكولاتة.

وهي بتقدّم دعوة الفرح لأصدقائها وأقاربها... وطبعا كلنا عارفين كروت

وليه ماختارتيش الستان الأبيض؟

لقيت إن اللون الأبيض في الستان بالذات لازم يكون غالي جداً وإلا هيظهر شكله مش حلو ويقلل من قيمته.

وليه اخترت الدانتيل بشكل ثابت مع كل ستان؟

الدانتيل أنسب حاجة لشياكة الستان، وحرصت أن أشتريه من أمريكا وأوربا أثناء سفرياتي؛ لأنه أهم حاجة تميز قطعة الستان والناس بتعرف بسرعة الدانتيل الغالي من الرخيص.

أما الستان في مصر فأسعاره معروفة ومناسبة، وبجانب الدانتيل أعمل البرودريه وهو نوع من أنواع التطريز اليدوي، وأصبح له ماكينة خاصة وعبارة عن خيوط وألوان ورسومات متداخلة مع بعضها، وفي صورة ثانية استغنيت عن الدانتيل ووضعت الدراي فلاور ودرابيه ذهبي.

الدعوة الكرتون المنتشرة بأشكالها الجميلة وتصميماتها الكثيرة لكن الجديد النهارده

وهل وجدت صعوبة في كتابة محتويات الكارت على القماش الستان؟

طبعا فيه صعوبة؛ لأن مش أي قماش يقبل ويناسب كتابة "السلك سكرين" وده كان بيضايقني جداً؛ لأن فيه قماش كان بيعجبني جداً لكن خامته لا تقبل كتابة "السلك سكرين"؛ لأنه ممكن يظهر مش شيك أو يشرب اللون، وبالتالي يفقد شكله، ولأن التصميم بيكون "هاند ميد" فمن اللازم أن أعتني بكل صغيرة وكبيرة.

إيه هو السلك سكرين؟

هو نوع من أنواع الطباعة اليدوية الخاصة بالأقمشة ومن أدق أنواع الطباعة القديمة وتعطي قيمة ورُقيّ.

إننا نقدم كارت دعوة الفرح باستايل جديد جدا جدا.. ده

وإيه نوعية الخطوط التي تمشي مع القماش الستان؟

أنا أتركها للعروسة؛ لأن فيه بنات بتفهم يعني إيه "هاند ميد" يعني فيه مثلا بنت تقول لي عاوزة الكلام يتكتب على يد خطاط وده بيكون غالي شوية وبياخد وقت، وفيه بنت تقول عاوزة خط زي الرقعة أو النسخ وأحيانا فيه بنات تجيب خط مش عارفة اسمه وأنفذه معاها أما "السلك سكرين" بالذات عاوز خطوط شيك عشان يظهر جمال الكارت..

معنى كده إن العروسة بتهتم بالكارت الستان زي اهتمامها بالكوشة والماكياج؟

العروسة تعتبر الكارت هو عنوان للفرح كله؛ فمن خلال الكارت نعرف ذوق العريس والعروسة ومستواهم الاجتماعي وشكل الفرح هيكون عامل إزاي ومن أصول الإيتيكيت والذوق إننا ندعو الناس على الفرح عن طريق الكارت وخصوصا المعازيم الـVIP، وعلى فكرة فيه ناس ما بتروحش الفرح إلا لو أخذت الكارت من العروسين.

يعني لازم العروسة تسلّم الكارت بنفسها وتسلمه للمعازيم قبل الفرح؟

الفرحة هي التي تجعل العريس والعروسة يقدموا الكارت بأنفسهم وبيكونوا حريصين على كده ولكن ممكن الأم أو الأب يرسلوا الكارت إلى الشخصيات الـVIP ويسلم قبل الفرح بحوالي 17 أو 18 يوم.

بعض افكار مصممة الكروت المعروفة "هناء الشريف" اللي هتقول لنا

هل فيه صعوبة في توصيل الكارت الستان عن طريق البريد؟

في حالة إرساله بالبريد فكّرت أن أعملّه غلاف كرتون شيك عشان يوصل في البريد أما في حالة تسليمه باليد فكرت أعمل كارت صغير جدا على طرف الستان أكتب عليه فلان وحرمه وفلان وحرمه.

وإيه صدى الستان عند الناس وردّ فعلهم إيه لحد دلوقتي؟

معجبين بيه جداً، وعارفين إنه حاجة جديدة ويكفيني أن أهل العريس والعروسة بعد الفرح يكلموني ويشكروني ويقولولي آراء المعازيم عن الكارت.

على إيه الجديد في أحدث خامات كروت الأفراح.. ليه فكّرتِ

وإيه اللي يميز الكارت الستان عن الكارتون؟

يكفيني أن أقول إن الكارت الستان بيعيش ويستمر مدة أطول ولا يتعرض للبلل ولا يوضع في الأدراج وممكن الكارت المفرش الموجود في الصورة مثلاً يتعمل له (فريم) والعروسة تضعه في الصالون أو غرفة المعيشة والأشكال التانية ممكن توضع على تابلوه أو تستخدميه كإكسسوار أو ديكور في المنزل.

وطريقة تنظيفه ازاي؟

ممكن نحميه بوضعه في الظرف الخاص به وهو عبارة عن تول أو ستان أو أورجانزا وممكن نجيب فوطة بيضاء ونضع عليها شامبو أو أي مواد تنظيف ونمسح قطعة الستان بالدانتيل كلها بالإضافة إلى أن "السلك سكرين" عمره ما يختفي أو يبهت أو يغير لونه.

هل فكرتِ تتعرفي على استايل الكروت في الدول العربية والأوربية؟

بالنسبة لأوربا أنا اتعاملت مع عرب عايشين في لندن ومصريين عايشين في كندا وعرفت إن الدول الأوربية بتعشق وتنبهر بـ "الهاند ميد"، وكل الكروت في أوربا عبارة عن "كارتون" ولكن غاية في الدقة والشياكة، وعندهم عادة حلوة جدا إنهم يكونوا حريصين إن الأب والأم يدعوا المعازيم يعني يكتبوا السفير الفلاني وحرمه والدكتور فلان وحرمه يدعوان....

على عكس الدول العربية وجدت أن الكروت عندهم من أساسيات الفرح والأم هي التي تدعو الناس يعني يكتبوا السيدة فلانة والسيدة فلانة تدعوان ............... ولا يكتب اسم الأب هذه عادات وتقاليد عندهم ويهتموا ويفتخروا بكل شيء مبتكر وغير مألوف.

الكروت الستان شكلها حلو وفخمة جدا هل سعرها غالي؟

أنا بقول لأي بنت ممكن أصمم لها الكارت الستان على حسب إمكانياتها المادية وممكن أقلل في خامة الدانتيل أو خامة الإكسسوار أو الديكور الخارجي وعلى فكرة تَمَن الكارت الكرتون بيكون بحوالي 10 جنيه وأنا بصمّم كروت ستان بنفس السعر ده لأني بحب أرضي كل البنات.

وأخيراً ما هو أغرب كارت ستان عملتيه؟

هو كان كارت دعوة لفرح بنت فلسطينية ولما طلبت منها أعرف التاريخ والمكان فوجئت إنها طلبت مني أن أصممه من غير ما أكتب التاريخ أو المكان وأنا سألتها ليه، قالت لي: عشان ظروف الحروب في فلسطين نحن نعيش في فلسطين ولا نعلم متى وأين؟


ودي إستايلات تانية من الكروت
في خامة الستان بالذات؟ كل الناس متعوّدة على شكل الكارت
الكرتون، ففكّرت إني أقدم حاجة جديدة جداً ومختلفة وأهم حاجة
أجدد فيها هي "الخامة" ووجدت إن أقرب شيء للفرح هو
"الستان" وأكثر لون مستخدم في كروت الفرح الستان هو "الأوف
وايت" أو "الروز".. أما التصميم الخارجي بيكون على ذوقي وإلهام
من الله سبحانه وتعالى، فأنا أرسم تصميم كروكي على ورقة
في الأول وأحيانا العروسة بتختار وتقترح معايا التصميم ونجمّله في

منقول


التعديل الأخير تم بواسطة نتــــــــالي ; 07-20-2008 الساعة 08:44 PM.
 
قديم 07-19-2008, 05:58 PM   #2

نتــــــــالي


رد: كل ما هو جديد فى كارت العمر


كل ما هو جديد فى كرت العمر

يسلمو حبيبتي
كتير كتير حلوين روعة
بس ياريت تعدلي
العنوان وتكتبي كرت العمر كارت العمر
وانا متاكدة انه خطا مطبعي :)

 
قديم 07-19-2008, 06:29 PM   #3

نودا


رد: كل ما هو جديد فى كارت العمر


كل ما هو جديد فى كرت العمر


 
قديم 07-30-2008, 05:05 AM   #4

منار الحلوه


رد: كل ما هو جديد فى كرت العمر


كل ما هو جديد فى كرت العمر

حلوين ويسلمو على الذوق الحلو

 
قديم 07-31-2008, 10:28 PM   #5

سندوســهــ


رد: كل ما هو جديد فى كرت العمر


كل ما هو جديد فى كرت العمر

مشكووورة ياا عووومري

 

أدوات الموضوع



الساعة الآن توقيت السعودية الرياض و الدمام و القصيم و جدة 03:06 PM.

 

Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2019,
vBulletin Optimisation provided by vB Optimise (Pro) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2019 DragonByte Technologies Ltd. يمنع انتهاك أي حقوق فكرية علماً أن جميع مايكتب هنا يمثل كاتبه وباسماء مستعارة ولمراسلة الإدارة يمكنكم استخدام الإتصال بنا
Search Engine Optimization by vBSEO 3.6.0